11/10/12

Recenzie album "OKEAN" - TRAVKA

Mă simt în faţa unei provocări. Joi seara, după concertul de lansare, am primit noul album Okean de la trupa Travka. Un cadou mai frumos nici nu se putea. Vă spun sincer că mi l-am dorit mult, însă am ştiut de la bun început că va trebui să mă despart de el la un moment dat pentru a-şi continua călătoria. Ca să înţelegeţi, “Okean” nu este genul de material ale cărui melodii să fie puse pe net sau prezentarea lui să fie fotografiată.

Provocarea pentru mine constă în faptul că din ce am văzut până în acest moment, nu s-a mai scris o recenzie a acestui material şi vreau să vă dezvălui cum m-a fermecat pe mine, însă în acelaşi timp nu vreau să răpesc din surpriza pe care voi o veţi experimenta.

Trebuie să ştiţi de la bun început dacă veţi avea noroc să intraţi în posesia lui, că este un album conceptual, complex şi panoramic, pe care trebuie să îl vedeţi pentru a înţelege mai bine cum trebuie să îl abordaţi.

Fizic, cum ştiţi deja până acum, a fost editat în doar cinci exemplare şi mulţi dintre voi pot recunoaşte doar gentuţa de piele pe care George a purtat-o la GuerriLive şi la concertul de joi.

O dată deschisă cutia de metal, veţi înţelege de ce este mai bine să planeaze misterul asupra conţinutului. Pot să vă spun că veţi regăsi fotografii surprinse de Claudiu Popescu, iar în interior povestea albumului scrisă de solist, în maniera sa, profundă şi atât de intimă. Estetic este un unicat, dar şi din punct de vedere al pieselor alese, 10 la număr.

Încep incursiunea cu piesa “Aici sunt eu”, o suprapunere de sunete cu un flux dramatic bine integrat, ce a avut ca rezultat asupra mea apariţia primelor întrebări despre noţiunile fundamentale ale vieţii. Melodicitatea fluxului muzical a continuat cu bine ştiuta “E cineva în oraşul acesta” şi mai apoi cu “Fetele-n lună”. Atmosferă psihologică era completă şi deja începusem să uit noţiunea timpului, căci, merită să vă spun, că “OKEAN” este până la urmă genul de album care îţi intră în conştiinţă, la care te vei raporta o perioadă îndelungată, iar cei mai sensibili vor face asta toată viaţa.

Urmează piesa cu care am redescoperit o nouă faţetă a formaţiei Travka şi anume “Iubire”. Această melodie este pur şi simplu genială, căci nu am putut să trec peste ea fără să o reascult, deşi am făcut asta de sute de ori până acum.

“Vremea ocheadelor” şi “Soare răsare” îmi confirma că secretul succesului de care acest material se va bucura ţine de faptul că are o tentă clar cinematografica, teatrală şi că la baza fiecărei armonii şi linii melodice pare a sta ideea de purificare prin artă, deci catharsis. Sentimentul este bine dozat, astfel că piesa care dă numele albumului m-a surprins. Joi seara a fost cea care a închis concertul, înainte de momentul de bis. Melodia provoacă la meditaţie, îndeamnă la visare şi la cunoaştere de sine, căci în final, doar aşa putem să înţelegem mai bine oamenii de lângă noi.

Dacă mă veţi întreba care este piesa mea preferată de pe album voi spune clar că aceea este “Continental”. George Gâdei a scris un manifest social, care atinge fiecare persoană în parte:  “Probează-ţi umbra în somn, fă un dans solar… Câmpia e vastă când prinzi paşii de dans. Probează-ţi natura, învaţă săritura în înălţimi şi dă-ţi lovitura...” Cât timp am ascultat minunăţia aceasta de piesă, părea că se petrec în faţa mea fragmente din momente coregrafice, acele fouettés en tournant, piruete care se execută câte 32 o dată şi sunt dovada clară a anduranţei unei prim-balerine.

“Atenţie atenţie” m-a coborât uşor din visare, aceasta fiind poate una dintre cele mai dure şi intense partituri muzicale pe care cei din Travka o au în repertoriu.
“Călătoare” a închis cercul, piesa aceasta definind şi scopul acesui album. Dacă “Okean”, ce abundă în pasaje pline de sens şi expresie reuşeşte să schimbe ceva în sufletul tău, atunci eşti un om mult mai bogat şi mai înţelept.

Este într-adevăr un material preţios, care se adresează oamenilor care ştiu că adevăratele valori ale existenţei nu trebuie niciodată căutate în aparenţe, ci în profunzime, în adâncimea sufletelor şi a conştiinţelor.

Mulţumesc Travka, a fost o onoare.